Skip to content

Határtalanul 2023 I.

Kirándulás Erdélybe

A Celldömölki Városi Általános Iskola 7. a és 7. c osztályos tanulói a „Határtalanul” pályázat keretében ismét lehetőséget kaptak az erdélyi magyarlakta területek meglátogatására.

A kirándulás előtt a tanulók különböző tanórák keretében közelebbről is megismerkedtek Erdély történelmi, földrajzi és művészeti sajátosságaival, nevezetességeivel.

A hajnali indulást követően első állomásunk Nagyvárad volt.  A Szent László által alapított városban megtekintettük a barokk stílusban épült Római Katolikus Püspöki Palotát és Székesegyházat, Erdély legszebb és legnagyobb egyházi műemlékét.

Következő úti célunk a Nagyszalonta főterén álló Csonka torony volt, amely Szalonta várának egykori őrtornyaként szolgált az 1630-as években. Meglátogattuk az épületben elhelyezett Arany János Emlékmúzeumot is, Románia legrégebbi magyar irodalmi múzeumát, melynek megalapítását Széll Kálmán kezdeményezte 1882-ben, néhány nappal a költő halála után.

A történelmi Magyarország egyik legfontosabb Mária-kegyhelye, a Maros völgyében fekvő Lippával szemben lévő, impozáns, barokk, kéttornyú máriaradnai kegytemplom. A ferences rendi templom a Maros mente, a Bánság és a szegedi nagytáj központi búcsújáró temploma, amely nemcsak a táj festői szépségével vonz számos hívőt, de a környékbeliek szerint csodák helyszíne is a régmúlt idők óta. Utunk innen Dévára vezetett. A Böjte Csaba által alapított Szent Ferenc kolostorban átadtuk adományainkat az ott élő gyerekeknek, majd elmondtunk egy imát.

Aradon megkoszorúztuk az aradi vértanúk emlékművét és elénekeltük a Himnuszt. Ezt követően Marosillyén meglátogattuk Bethlen Gábor szülőházát, ahol egy előadást követően témához kapcsolódó feladatokat oldottunk meg. A következő állomásunk Vajdahunyad látványos várkastélya volt. Ezután folytattuk utunkat Gyulafehérvárra, ahol megtekintettük a Szent Mihály Székesegyházat, majd a  Székelykő monumentális sziklatömbjének árnyékában fekvő Torockóra utaztunk. A zömmel magyarok lakta festői fekvésű falu egyedi stílusú, hófehérre festett házaival, különleges népviseletével és népművészetével egy elfeledett mesevilágba repített bennünket.

Kolozsváron, Mátyás király szülővárosában megcsodáltuk a róla elnevezett híres szoborcsoportot, valamint a mögötte magasló lélegzetelállító szépségű Szent Mihály templomot.

A varázslatos Erdély kapujaként is emlegetett Király-hágó Romániában, a Réz-hegységben, Kolozs és Bihar megye határán, Királyhágó és Báródsomos települések között 582 méter magasságban lenyűgöző látványt nyújt az ide látogatóknak.

Hazaindulásunk napján elbúcsúztunk Nagyváradtól, ahol még tettünk egy utolsó sétát a várost kettészelő Sebes-Körös partján.

Csodás élményekkel gazdagodva tértünk haza Erdélyből, ahol nemcsak a távoli vidék természeti szépségeit fedeztük fel, de az ott élő magyarok vendégszeretetét is örökre a szívünkbe zártuk. Köszönjük a lehetőséget!

Celldömölk, 2023. május 08.                                                        Mógor Anita